Na pewno dużym przełomem w dziedzinie technologii komputerowej były wynalazki drukarki i skanera, które po dość krótkim czasie znalazły zastosowanie w niemal każdym biurze, w redakcjach, a także w zwykłych domach. Początkowo urządzenia te produkowane były jako osobne urządzenia, jednak z przyczyn praktycznych po jakimś czasie ich producenci zaczęli tworzyć tak zwane urządzenia wielofunkcyjne, w skład w których zazwyczaj wchodzi skaner oraz drukarka, przy których współpracy można także kserować, czyli kopiować dokumenty. Ważnym narzędziem, bardzo przydatnym przy pracy ze skanerem, szczególnie jeśli skanowana jest duża ilość rozmaitych dokumentów, jest oprogramowanie OCR, czyli rodzaj aplikacji, które rozpoznają treść zeskanowanego tekstu, a następnie zapisują go jako łatwy w edycji plik tekstowy – jest to duże ułatwienia w stosunku do niedawnych przecież jeszcze czasów, kiedy każda zeskanowana kartka zapisywana była w postaci obrazu, a jedna możliwość wprowadzenia do pamięci komputera jej treści to przepisanie jej na klawiaturze.